Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang

Sunday, April 24, 2011

Lesssons from surroundings

May peace be upon you.

This entry is just to share a little bit of lessons we may overlook.

Lessons learnt from The Pencil:
  1. You are capable of great things, but you must never forget that there is a hand guiding each of your step
  2. Now and then, I have to stop writing and use a sharpener. That makes the pencil suffers a little, but afterwards, it's much sharper
  3. The pencil always allows us to use an eraser to rub out any mistakes
  4. What really matters in a pencil is not its wooden exterior, but the graphite inside…
  5. It always leaves a mark for each movement it did


Coincidentally, here is a video, nice to watch of course!

video

Sunday, April 10, 2011

A note of love =]

May peace be upon you all

For most KTSN students, tomorrow is our big day. Smile=)

You may have butterflies in your stomach now or you may be extremely calm. Nonetheless, you cannot change the fact that you are going to sit for an exam tomorrow(and the rest of the papers later, of course). Here is one tip: strive till the very end and you will have no regret later. Whether you do it well or otherwise, satisfaction is what you will feel for you had worked your best and leave the rest to God.

Just a friendly reminder, take good care of yourself in every aspect. Health. Emotion. Social network. Physical being. EVERYTHING. Give your best effort in everything. Proper nutrition. Adequate sleep(*mind the word adequate=] ). Not just your study and revision. Your life still works as normal. To the muslims, do not forget your prayers (you have your study group, so solat jamaah is doable too, right??? =] )

Lastly, do your very best ok? Never give up because nothing is really over until the moment you give up. Wishing you the very best in the exam, GOOD LUCK!


Saturday, April 9, 2011

tiba masa untuk diuji ~semoga berjaya~


Assalamualaikum

Di kesempatan ini, Srikandi ingin berkongsi beberapa info yang berkaitan dengan peperiksaan. Sekadar peringatan, meskipun info ni dengan senangnya boleh di'google'.

Tips-tips yang dapat dipraktikkan:

1. Menyediakan jadual pembelajaran secara sistematik.


2. Rutin belajar yang sama pada tiap-tiap hari bagi melatih otak menerima tabiat belajar.


3. Pilihlah masa untuk mengulangkaji sewaktu semangat belajar di tahap maksimum.


4. Elakkan perkara-perkara yang mengganggu proses pembelajaran. Rakan-rakan @ ahli keluarga harus bertolak ansur dalam memberi ruang untuk anda belajar.


5. Nota yang telah dibuat hendaklah diulangkaji pada hari yang sama.


6. Anda akan mendapat lebih manfaat sekiranya anda mempunyai matlamat belajar


7. Elakkan belajar di tempat yang boleh menyebabkan rasa mengantuk.


8. Belajarlah dengan tujuan menimba ilmu bukanlah sekadar untuk lulus peperiksaan.



Pelajar-pelajar yang kandas adalah pelajar-pelajar yang :


1. Tidak mempunyai jadual belajar yang tetap dan hanya bergantung kepada "mood" untuk belajar.

2. Tidak suka mengulangkaji pelajaran dan selalu mengulangkaji pelajaran di saat-saat akhir peperiksaan.memudahkan mengulangkaji pelajaran.

3. Mengganggap TV dan lagu dapat membantu


4. Belajar semata-mata untuk peperiksaan.


Sumber :- Learning Skill Center The University of Texas at Austin (Study Tips)

ORGANISASI KELAB SRIKANDI SESI 2011/2012

PENGERUSI
Asikin binti Hasnan
JASP/2

NAIB PENGERUSI
Farah Syazwani binti Haji Salman
OT/2

SETIAUSAHA I
Nur Fatihah binti Mohd Raffik
EVH/2

SETIAUSAHA II

Nurul Farhana Afiqah binti Wahid
OPTO/2

BENDAHARI

Mastura binti Abdul Razak
FAR/1

EXCO PROGRAM I
Noor Syuhada binti Sulaiman
FAR/2

EXCO PROGRAM II
Noraini Sarina binti Abdullah
PER/1

EXCO EKONOMI I
Nurul Fatin Akma binti Ismail
PER/1

EXCO EKONOMI II
Norfaizah binti Kamis
FAR/2

EXCO TTK I
Aimi Aqilah binti Abd Harith
PER/1

EXCO TTK II

Nursyazwani binti Hishamuddin
PER/1

EXCO PENERBITAN DAN MULTIMEDIA I
Tg. Nurul Tasnim binti Tg. Nor Effendy Kamaruddin
BIOMED/1


EXCO PENERBITAN DAN MULTIMEDIA II

Fatin Hanani
Diet/1

Monday, April 4, 2011

Saya sayang awak!

Awak, saya sayang awak…

Awak tau x? sbb tu sy nk awk baca smpi habis…blh kn???


Saya sayang awak…tp saya tengok awak mcm xsayang diri sendiri

Kenapa saya ckp macam ni? Awak baca dulu...


Saya sayang awak, sebab tu saya nk ajak awak solat

Solat tu kn mencegah kemungkaran n perkara yg keji

Kita mesti nk jd mereka yg baik dan mulia di sisi Allah kn?


Saya sayang awak, sebab tu saya nk ingatkn awak supaya tutup aurat

Barulah maruah n kehormatan diri terjaga

Kn itu mahkota yg paling berharga?


Saya sayang awak, n ibu bapa saya jugak:)

Awak pun mesti sayang ibu bapa awak kn?

Sebab mereka da besarkan kita dari kecik,

Sayang n risaukn kita…tp xkanla tiba2 je, kita nk sayang org lain?

Dah la baru kenal, komitmen pun belum pasti, yang ada kata-kata n janji.

Kesian kt mak ayah kita da belasan/puluhan tahun jaga kita,

kita lebihkan orang yang kita jumpa hanya sebab kononnya suka sama suka

kita da tak sayang sama sayang dengan mak ayah kita ke?


Saya sayang awak, sayang sangat, sebab tu saya tuntut ilmu,

Semoga ilmu yg saya tuntut bagi manfaat pd saya, awak n insan lain.

Awak x sayang ke? Kalau sayang, kena la tuntut ilmu sebaiknya kan?

Semoga kita sama-sama tergolong dalam mereka yang memanfaatkan setiap masa yang ada

Kata Dr. 'Aidh Abdullah al-Qarni: "org yg mempunyai waktu terluang itu sebenarnya menganggur"


Saya sayang awak, sebab tu saya nk ajak awak

Sama-sama kita berusaha bersungguh-sungguh

Utk dapatkan keredhaan Allah

Bila sama-sama, kita lebih kuat


Saya sayang awak, sebab tu saya nk bersama-sama awak

Menghadapi cercaan manusia yg menikam jiwa n melunturkan semangat

Tapi ingat x firman Allah, mereka yang Allah cintai xtakut pd celaan org yg suka mencela(al-Maidah 5:54)

Saya sayang awak, jadi saya nk diri saya n juga awak sama-sama jd org yang Allah cintai

Saya ad awak, awak ada saya, yang paling penting, kita ada Allah:)


Saya sayang awak, sebab tu saya nk ingatkn awak…

Saya harap awak sayang saya jugak,

Dan kita boleh saling mengingatkan:)

Kn peringatan itu bermanfaat utk org2 beriman (51:55)


Saya sayang awak, sebab tu saya nk bersama-sama awak

Di dunia n di akhirat..mcm mana?

Dengan menyahut seruan aqidah untuk mengesakan Allah n mentaati-Nya


Ini cuma peringatan, untuk diri saya dan juga 'awak' yg membaca

Semoga Allah merahmati n memberkati kita dalam apa jua yg kita lakukan

Varsiti tercinta: UKMKL

Sahabat

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More

 
Design by Free WordPress Themes | Bloggerized by Lasantha - Premium Blogger Themes | Blogger Templates