Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang

Wednesday, September 16, 2009

~~ANDAI INI RAMADHAN TERAKHIRKU~~

"Salam lebaran buat semua umat islam di seluruh pelusuk dunia"



Suatu hari,di dalam pejabat, kelihatan dua orang sahabat sedang berbual mesra..

SRIKANDA: Esok malam teman kan aku pergi JALAN TAR. Aku nak beli kuih raya,baju raya, nak bawa balik kampung untuk mak aku

SRIKANDI: Kenapa nak pergi waktu malam? Waktu siangkan ada.

SRIKANDA: Malam sejuk sikit, tak terasa panas mentari yang hangat tu. Kalau pergi waktu siang mahu tak terbakar kulit aku sebab panas sangat.

SRIKANDI:Tapi waktu malam orang lain sibuk buat amal ibadat takkan kita nak pergi shopping pulak. Ramadhan dah nak pergi ni.

SRIKANDA
:Tolonglah ye. Sekali ‘skip’ solat terawih tak mengapakan.Solat tu kan sunat je.

SRIKANDI
:(dalam hati: tak mengapa, nanti aku solat sorang-sorang..aku tak nak
‘skip’ terawih).Ikut suka kau lah.

Malam keesokannya.......


SRIKANDI
:Kenapa tak siap lagi? Kata nak pergi JALAN TAR malam ni.

SRIKANDA: Hhmmm.... tak jadilah. Aku nak buat ibadah banyak-banyak malam ni.

SRIKANDI: Kenapa pulak ni?

SRIKANDA: Semalam aku bermimpi.....


ANDAI INI RAMADHAN TERAKHIRKU

Wahai insan, renunglah engkau akan nasib diri
Wahai qalbu, sedarkah engkau akan gerak hati
Wahai aqal, terfikirkah engkau akan apa yang bakal terjadi
Andai ini merupakan Ramadhan ku yang terakhir kali
Buatku sekujur jasad yang bakal berlalu pergi
Tatkala usia bernoktah di penghujung kehidupan duniawi
Pabila tiba saat tepat seperti yang dijanji Ilahi
Kematian...adalah sesuatu yang pasti.....

Andai ini Ramadhan terakhirku
Tentu siangnya aku sibuk berzikir
"a'la bizikrallahi tat mainnal qulub"
[Bukankah dgn berzikir itu hati akan menjadi tenang..]
Biarpun anak tekakku kering kehausan air
Tentu aku tak akan jemu melagukan syair
Rindu mendayu..
Merayu...
Kepada-NYA Tuhanku yang satu...

Andai ini Ramadhan terakhirku
Tentu solatku dikerjakan di awal waktu
Solat yang dikerjai...
Sungguh khusyuk lagi tawadhu'
Tubuh, minda, dan qalbu...bersatu memperhamba diri
Mengadap Rabbul Jalil...
Menangisi kecurangan janji
"innasolati wanusuki wamahyaya wamamati lillahirabbil 'alamin"[sesungguhnya solatku, ibadahku, hidupku, dan matiku...kuserahkan hanya kepada Allah Tuhan seru sekelian alam]

Andai ini Ramadhan terakhirku
Tidak akan aku persiakan walau sesaat yang berlalu
Setiap masa tak akan dipersia begitu saja
Di setiap kesempatan juga masa yang terluang
Alunan Al-Quran bakal ku dendang...bakal ku syairkan

Andai ini Ramadhan terakhirku
Tentu malammu aku sibukkan dengan
Berterawih...
Berqiamullail...
Bertahajjud...
Mengadu...
Merintih...
Meminta belas kasih....
"sesungguhnya aku tidak layak untuk ke syurga-MUtapi...aku juga tidak sanggup untuk ke neraka-MU"

Oleh itu duhai Ilahi...
Kasihanilah daku hamba-MU yang...
Hina..
Dhaif..
Jahil..
Lagi Banyak Dosa ini..
Menikmati bulan yg dirindui oleh nabi dan sahabatNya..
Moga setiap langkah ku zuhud kepada MU..
Moga ku istiqamah di ramadhan ini..

ANDAI INI RAMADHAN TERAKHIRKU………


Sumber”www.iluvislam.com”

0 comments:

Varsiti tercinta: UKMKL

Sahabat

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More

 
Design by Free WordPress Themes | Bloggerized by Lasantha - Premium Blogger Themes | Blogger Templates